In het spoor van Managing Director Johan Paul

25 maart 2022

Hoe ziet de werkdag eruit van managing director Johan Paul? Welke bottle necks ervaart hij binnen de markt en waar gaat het bedrijf HUPICO de komende jaren naartoe?

Johan Paul - Managing Director HUPICO

Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar? Het is een jaar vol met uitdagingen geweest in de industrie met de coronaperikelen. Een vuurdoop voor jou als Managing Director bij HUPICO.

“Een overname in volle Covid pandemie is inderdaad niet eenvoudig. Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van deze beslissing.

Bij het eerste kennismakingsgesprek met de toenmalige zaakvoerder Pierre Huyghebaert, werd meteen duidelijk dat we op dezelfde lijn zaten. Een belangrijk punt als je meerwaarde wilt creëren binnen een organisatie.

We hebben vooraf het nodige werk verricht om de overdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen. An sich al geen gemakkelijke uitdaging, zeker niet met de algemene onzekerheid die heerste tijdens de pandemie. Uitdagende tijden, als ik er nu op terugkijk.

Samen met Pierre vormen we nu een stevige tandem, en werken we samen met het voltallige HUPICO team aan een boeiend groeiverhaal.

We staan er goed voor. HUPICO realiseerde de afgelopen twee jaren een mooie omzetgroei. Dat zijn toch cijfers waar we trots op mogen zijn. Deze groei plannen we de komende jaren nog verder te versterken.

Naast de financiële cijfers, zit je natuurlijk ook met het menselijke aspect. Tijdens het laatste jaar was de grootste uitdaging om voldoende contact te onderhouden met medewerkers, omwille van o.m. verplicht thuiswerk en andere maatregelen. Die periode hebben we toch goed doorstaan. Zeker als je kijkt naar de laatste reacties van onze recente teambuilding. Het amusement spatte ervan af.

Het doet me deugd om te zien dat we deze periode goed doorstaan hebben met onze medewerkers. Ik blik terug op deze periode als een leerrijke ervaring, die me als individu ook gedwongen heeft om mijn managementstijl verder te ontwikkelen.” - Johan Paul

Wat sprak u aan om aan boord te stappen in het bedrijf?

“Voor de overname zag ik binnen HUPICO heel wat interessante expertise rond industriële automatisatie. Een sector die ik al 15 jaar op de voet volg. De aanwezige expertise en service na verkoop binnen HUPICO maakt ons uniek in vergelijking met distributeurs van vergelijkbare producten. Veel organisaties spreken over een ‘klant- en servicegerichte’ visie maar bij HUPICO kunnen we dat ook echt waarmaken. De grootte van onze organisatie laat ons toe om agile te reageren op situaties en onze werknemers beschikken over voldoende ervaring om problemen hands-on op te nemen.

Vertrekkende van deze sterke basis, zag ik verschillende kansen voor extra waarde creatie. De optelsom was dus snel gemaakt.” - Johan Paul

Waar hecht u veel belang aan binnen het bedrijf, zowel extern (naar klanten toe) als intern (naar werknemers, onderaannemingen, etc.)?

“Deze vraag kan ik kort beantwoorden. Het houden van een open en eerlijke communicatie is key. Zowel intern als extern vind ik dit uiterst belangrijk. Door duidelijk te communiceren, ontstaat er vertrouwen en kunnen lange termijn relaties worden uitgebouwd.” - Johan Paul

Waar droomt u nog van? Welke richting wilt u uit met HUPICO? Waar verwacht u dat de toekomstige groei behaald gaat worden?

“We bevinden ons in een wereld van pandemieën waar werknemers niet in fabrieken mogen komen, tarieven van grondstoffen de ene op de andere dag stijgen, handelsoorlogen voor investeringsonzekerheid zorgen, reisonderbrekingen alles vertragen, etc. Ik geloof sterk dat nieuwe modulaire automatisatie oplossingen, AI en IoT hierop een antwoord kunnen bieden.

Kort na de overname hebben we intern een uitvoerige strategische oefening met het team gehouden. Eén van de zaken die hieruit naar voren kwam, was dat HUPICO zich best focust op Industrie 4.0 oplossingen. De afdeling kunststof verbindingstechnieken werd verkocht aan Bart Verbauwhede, welke deze activiteiten verderzet onder de naam SALDICO. De banden zijn echter niet volledig doorgeknipt, we blijven SALDICO verder ondersteunen.

Op vlak van producten hebben we de laatste maanden complementaire producten in ons portfolio opgenomen. Zo hebben we een partnership opgestart met BeeWaTec rond Autonome Mobiele Robotten en Intralogistiek. Daarnaast hebben we ‘AR assisted smart glasses’ voor remote service opgenomen in ons product gamma om onze klanten nog betere en snellere service te kunnen bieden.

Het laatste jaar hebben we ook een ontwikkelingsproject met steun van VLAIO opgestart. Daarnaast zijn we aangesloten bij Flanders’ Make. De ambitie is om via deze weg nog meer in te zetten op innovatie.

Op korte termijn, kijkt iedereen bij HUPICO uit naar de verhuis naar onze nieuwe locatie in Eke (aan de afrit De Pinte). Eind mei 2022 zullen we een gebouw betreden dat bijna drie keer groter is dan ons huidig gebouw in Gentbrugge. Op deze nieuwe locatie zal HUPICO een sterk uitgeruste demo-ruimte opzetten voor het uitvoeren van proof-of-concept testen. De splinternieuwe burelen zijn aangepast aan de werkplek van de toekomst en we beschikken over een goed uitgerust magazijn en dito werkplaats. Een echte must want we hebben de ambitie om ons team verder te versterken." - Johan Paul

Kantoor HUPICO

 

Tot slot, waarom moet een ondernemer voor HUPICO kiezen? Waar liggen de uitdagingen de komende jaren van productieomgevingen en hoe kunnen we deze als HUPICO tackelen?

"Wanneer robotica, computervisie en Artificiële Intelligentie allemaal samenkomen, ligt een industriële transformatie niet ver achter. Dit geldt zeker in de maakindustrie.

HUPICO is veel meer dan een klassieke distributeur. Als solution provider streeft HUPICO ernaar om zijn klanten volledig te ontzorgen in hun automatisatie projecten." - Johan Paul

Dit interview werd gehouden op 21/03/2022.